Wie goed om zich heen kijkt kan dagelijks tientallen historisch gekleurde reclames zien. Soms zijn ze wat bedekt, soms expliciet. Maar altijd moet het de boodschap geven: vroeger al, nu nog steeds, dus goed. Laten we er een aantal bekijken. Klik op de foto's voor vergroting.

Philips Robust

philips robust collectionphilips-robust2

Voor deze lijn (2010) van keukengereedschap gebruikt Philips een jaren '50 uitstraling en vermeld daarbij: net zo goed als vroeger (Engels: Actually, they do make them like they used to. Frans: Vraiment faits comme au bon vieux temps). Philips appelleert aan het sentiment dat er vroeger degelijker spullen gemaakt werden. Philips kan dit retro-effect gebruiken omdat ze zelf in die tijd al producten maakte.

Coca Cola

Coca Cola bestaat al meer dan 125 jaar en biedt de gelegenheid een vintage poster

cocacola_bushalte

van je zelf te maken. Ook deze reclameuitingen weer in de stijl van de jaren vijftig. Deze jaren waren vooral in America jaren van voorspoed. Die vrolijkheid wil Coca Cola oproepen met deze uiting. Te vinden in talloze bushokjes!

 

Wie dat gevoel wil beleven, leest het geestige boek: The Life and Times of the Thunderbolt Kid van Bill Bryson. Volgens hem waren de jaren '50 een 'golden age where everything was good for you, including DDT, cigarettes and nuclear fallout'.

Nivea

nivea_uk_1939_creme-and

Nivea bestaat inmiddels ook al meer dan 100 jaar en viert dat met de slogan 'Jouw huid. Onze zorg. Al 100 jaar'. Een mooi verzorgde pagina op hun website geeft de geschiedenis van het merk. Daarnaast geeft Nivea via het Kruidvat retrotassen uit. De foto hiernaast is een reclame uit 1939.

Meer weten over het gebruik van uw bedrijfsgeschiedenis voor reclame-doeleinden? Neem contact op met Geschiedenis in Bedrijf. Terug naar voorbeelden >>>